Patriarhul Ioannis Vekkos al XI-lea şi prigonirea Athoniţilor
Între anii
1276 şi 1282, pe când Patriarh al Constantinopolului era Ioannis Vekkos
al XI-lea, părinţii athoniţi au suferit mari prigoane din partea
acestuia şi a latinilor (catolicilor), pentru că nu primeau unirea cu
Roma şi împreună-slujirea cu papistaşii. Patriarhul
Vekkos, incitat de împăratul Bizanţului Mihail al VIII-lea
Paleologul, care simpatiza cu latinii, a declarat că este de acord cu
unirea celor două biserici, adică a Bisericii Ortodoxe cu Biserica
Romano-Catolică, şi că va aşeza Biserica Ortodoxă sub puterea Papei.
Îndată a izbucnit furtuna împotrivirilor în sânul Bisericii, aşa încât
preoţii şi monahii l-au anatemizat pe Patriarh şi în aproape nici o
biserică nu mai pomeneau numele lui. Patriarhul, ca să înăbuşe mişcarea
clerului răzvrătit, s-a dus în Sfântul Munte însoţit de armată şi de
clerici papistaşi.
Acolo,
pentru că nu a fost primit de aproape nici o mănăstire, pentru a
teroriza comunitatea monahală, a poruncit soldaţilor să îi tortureze şi
să îi omoare pe monahii care nu se supuneau poruncilor sale. Astfel,
trecând pe la Manastirea Zografu au ars într-un turn pe monahii care nu voiau să îl primească şi să accepte unirea cu Roma. La Manastirea Vatoped au spânzurat 12 monahi şi au înecat în mare pe stareţul lor legat în lanţuri, la Manastirea Iviron, de asemenea, i-au înecat pe monahi scufundându-i în mare cu corabia lor cu tot.
Ajungând însă la Manastirea Marea Lavra,
monahii de acolo i-au făcut o primire oficială în toată regula. A urmat
împreună-liturghisirea în biserica centrală a mănăstirii, Patriarhul
slujind sfânta liturghie ajutat de un ierodiacon al Lavrei şi de şapte
monahi, precum şi de către preoţii latini care îl însoţeau.
După
izgonirea lui Ioannis Vekkos de pe tronul patriarhal la anul 1282 şi
după ce s-au zădărnicit planurile acestuia de unire a celor două
Biserici, cei şapte monahi şi ierodiaconul de la mănăstirea Marea Lavră
care au slujit împreună cu Patriarhul şi cu latinii, au fost înlăturaţi
din Sfântul Sinod al Sfântului Munte. Ierodiaconul, la scurt timp, s-a
îmbolnăvit şi, potrivit mărturiilor scrise ale mănăstirii Marea Lavră,
s-a topit în câteva zile precum se topeşte o lumânare.
Respectivii
monahi, după ce au murit şi au fost îngropaţi în afara cimitirului
mănăstirii, la dezgroparea lor, au fost găsiţi neputreziţi, având
trupurile cu totul negre şi o înfăţişare înspăimântătoare, de
neînchipuit pentru mintea umană. Trei dintre cele şapte trupuri de
monahi au fost aduse în pronaosul bisericii Sfinţilor Apostoli a
cimitirului mănăstirii, unde au şi rămas spre vederea tuturor până în
secolul al XIX-lea. În ultimii ani ai şederii trupurilor lor acolo, un
pelerin, zărindu-i, a păţit atac de cord şi a murit pe loc. Acesta a
fost şi motivul pentru care au fost duşi într-o peşteră, pe plaja
schitului românesc, unde, după ce i-au aşezat, au zidit intrarea cu
pietre, ca să nu îi mai poată vedea nimeni. Restul de patru trupuri,
care sunt şi cele mai înfricoşătoare, au fost transportate îndată după
dezgroparea lor într-o peşteră greu accesibilă aproape de Mănăstirea
Marii Lavre, unde se află până astăzi.
O întâlnire înfricoşătoare
Un frate auzise despre călugării afurisiţi de la Marea Lavră a Athonului, care l-au primit pe Ioannis Vekkos, Patriarhul
latinofil al Constantinopolui, şi care au slujit cu el. Se îndoia însă
că ar fi adevărate toate spusele astea şi cerceta neobosit şi întreba
dacă se găseşte cineva care să fi văzut cu ochii lui trupurile
călugărilor afurisiţi, vreun martor ocular, ca să se convingă şi să nu
mai aibă îndoieli.
Şi întrebând
pe mulţi a aflat că Gavriil ieromonahul i-a văzut. Aşa a venit şi m-a
întrebat dacă cunosc ceva şi dacă i-am văzut cu ochii. Şi l-am
înştiinţat că eu i-am văzut şi că faptul este o certitudine. Eu am venit
în Sfântul Munte la anul 1885, în vârstă de 20 de ani. După doi ani de
la intrarea mea în Sfântul Munte, pentru că s-a întâmplat să mergem să
luăm grâu de la Manastirea Constamonitu.,
am pornit pe mare cu barca noastră să îl aducem. Eram în vârstă de 22
de ani pe atunci şi era luna lui Septembrie, la două zile de la
Înălţarea Sfintei Cruci.
Am mers şi
pe seara am ajuns la Marea Lavră unde am şi rămas peste noapte, de unde a
doua zi de dimineaţă ne-am continuat călătoria. La scurt timp însă după
ce am părăsit Marea Lavră, îl aud pe Bătrânul meu, monahul Meletie,
spunând:
„Fiul meu,
Gavriil, aici în faţă se află afurisiţii, cei care i-au primit pe
latinofili în Marea Lavră şi au slujit împreună cu Ioannis Vekkos şi cu
ai lui, pe care eu i-am văzut şi altădată, dar pentru că eşti tânăr şi e
posibil ca vreodată să se vorbească despre asta şi să spună unii că
sunt minciuni toate astea şi că nu există nimic, nici afurisiţi, nici
trupurile lor neputrezite, ci că se spun spre înspăimântarea oamenilor,
de aceea să mergem şi să îi vezi cu ochii tăi, ca să nu crezi ce îţi va
spune unul şi altul mai apoi, pentru că spune şi Sfânta Scriptură că
ochiul e mai de crezut decât auzul”.
Şi spunând Bătrânul acestea, am ajuns la o râpă abruptă, pe care numai să o vadă omul se sperie, şi îmi spune:
„Aici este”.
Eu eram curios să îi văd şi îi spun:
„Îţi râzi de mine?”.
El însă a zâmbit şi mi-a spus:
„Ce crezi,
că e vreo cruce sau vreo icoană la locul unde au fost puşi, ca să le
vadă oamenii şi să-şi facă semnul crucii trecând pe aici? Ei au luat
chipul diavolului, vei vedea şi atunci vei crede…”.
Atunci,
dară, ne-am apropiat de acea vale abruptă şi după mult efort, am ieşit
afară şi, „cu 20 de unghii”, cum spune vorba, am urcat 4-5 metri şi apoi
am văzut o peşteră şi am intrat şi văd acolo o privelişte vrednică de
tânguire:
Trei oameni
sprijiniţi de stâncă, drepţi, cu hainele pe ei, cu rasele şi cu
centurile, cu ochii deschişi, părul şi barba, la toţi trei, lungi şi
albe, chipurile lor însă de culoarea funinginei (negre), la fel şi
mâinile lor, cu degetele întoarse către interior, unghiile mâinilor mari
de vreo 2-4 centimetri, picioarele nu li se vedeau, pentru că erau
acoperite de ciorapi şi pantofi…
Am vrut să
îi ating să văd dacă într-adevăr trupul era moale sau doar piele uscată
şi oase, dar nu m-a lăsat Bătrânul, care mi-a spus:
În toate
celelalte însă am fost foarte atent, doar mâna nu am pus. Şi atunci
deloc nu m-am speriat, acum însă, când îmi aduc aminte, mi se tulbură
sufletul şi nu pot să dorm zi şi noapte, nici să mănânc 2-3 zile la
rând, câtă vreme atunci când i-am văzut nici nu am băgat de seamă…
Am scris prezenta, cu mâna mea, pe 2 martie 1964 la Sfânta Manastire Xenofont, Gavriil Ieromonahul şi Duhovnicul, de la Chilia Ivirită „Naşterea Înaintemergătorului şi Botezătorului Ioan”.
Fotografia este făcută într-o peşteră de pe Muntele Athos în jurul anului 1932, şi publicată iniţial în revista ”Κήρυξ Ορθοδόξων” nr. 132 …
(Engolpion aghioritic – Calendar pe anul 2004)
Informaţiile sunt preluate din http://www.kivotoshelp.gr/pages/aforismenoi.htm / și din… http://pneymatiko.wordpress.com
Traducere Mihail Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
va rog sa lasati impresiile voastre in scris dupa cele citite pe acest blog..va multumesc