![Sfantul Serafim](http://ortodoxia.md/plugins/content/mavikthumbnails/thumbnails/271x376-http---deveghepatriei.files.wordpress.com-2011-06-sfantul-serafim.jpg-w-500)
Ascet, apostol si prooroc al neamului sau, in 1902, cand a fost canonizat, toata Rusia s-a adunat in Pustia Sarovului, la Diveevo, insotind
procesiunea celor 24 de arhimandriti si preoti imbracati in vesminte de
aur si nestemate, daruite chiar de Imparat. Cei care au participat la
procesiune povestesc ca la miezul noptii, din piepturile celor de fata
au izbucnit, pline de bucurie, in plina vara, imnurile Pastilor:
“Hristos a inviat din morti”. Sfantul insusi proorocise toate acestea, cu 100 de ani in urma. “In
plina vara, se vor canta imnurile de Pasti, spre pomenirea mea, dar
aceasta bucurie va va fi de scurta durata. Lacrimile si prigoana vor fi
painea voastra vreme de aproape un veac. Viata va va fi scurta atunci si
ingerii abia vor avea timp sa adune sufletele din inchisori si
razboaie.”
Plin de neliniste profetica, Sfantul prevazuse deslusit, inca de la
1800, zilele infricosatoare care urma sa vina asupra rusilor. “Va curge
mult sange, din cauza ca unii se vor rascula impotriva Tarului si a familiei sale
(…) Va trece mai mult de jumatate de veac si atunci raufacatorii isi
vor ridica sus capul. Asta se va intampla negresit. Rauri de sange vor
inrosi pamantul rusesc. Vor fi omorati multi nobili pentru Imparat, dar
Domnul nu se va mania pana la capat si nu va ingadui ca pamantul rusesc
sa fie nimicit cu desavarsire.” Unui apropiat, mireanul Motovilov,
parintele Serafim i-a zis: “Cred, tatucule, ca a opta mie de ani va
trece. Cred ca va trece! Si iata ce-ti voi mai spune: toate vor trece si
se vor sfarsi. Si toate manastirile vor fi distruse, dar pentru
sarmanul Serafim, la Diveevo, va continua sa se savarseasca Jertfa cea fara de sange si imnurile Invierii”.
Bland si smerit, Sfantul Serafim de Sarov
nu voia sa inspaimante pe nimeni. Anunta doar vremurile ce va sa vina,
pentru a da oamenilor timp de pocainta si de indreptare a pacatelor.
O
anume ironie a intamplarii face ca Sfantul Serafim sa fie astazi
cinstit, asa cum se intampla la manastirea Rusicon din Athos, in icoane
fatuite cu prea mult aur si argint, migalite intr-o puzderie de flori si
ornamente minuscule, stropite din belsug cu agate si rubine purpurii.
Pustnic si ascet, parintele a trait mult timp in singuratatea padurii,
la adapostul unei case modeste din barne, cu o icoana intr-un colt si
un trunchi de lemn retezat in loc de scaun.
Nascut
in 19 iulie 1759, intr-o familie de negustori bogati din orasul Kursk,
Sfantul Serafim s-a apropiat de Dumnezeu prin cateva intamplari care
l-au salvat miraculos de la moarte. Prima s-a petrecut la 7 ani, cand
copilul de atunci a cazut de pe o schela ce inconjura clopotnita
bisericii, fara sa patimeasca nimic. La 10 ani, o boala necunoscuta l-a
adus la un pas de moarte. Rugandu-se, mama Sfantului a primit in vis
cuvintele Maicii Domnului. Si intr-adevar, peste cateva zile, icoana Maicii Domnului
a trecut intr-o procesiune pe strazile orasului Kursk. In momentul in
care icoana ajunsese in dreptul casei, s-a dezlantuit o ploaie
torentiala si procesiunea s-a oprit. Atunci mama a iesit cu copilul
bolnav, care, atingand icoana, s-a tamaduit pe loc.
Inclinarea
catre credinta s-a manifestat timpuriu. Inca din anii adolescentei,
Prohor – cum ii era numele de botez – traieste mai mult retras, in
singuratate, adancit in lectura cartilor sfinte. La 19 ani, cu
binecuvantarea mamei sale, se duce la manastirea Sarov,
unde intra in calugarie, fiind repede acceptat si iubit de monahi,
datorita blandetii si bunatatii sale. La 28 de ani, este primit in
obstea sihastriei, iar un an mai tarziu este sfintit ierodiacon. Urmeaza
sase ani de slujbe neintrerupte, in cadrul carora vedea adesea ingeri
cantand. Intr-o zi, in timpul unei liturghii, dupa ce a binecuvantat
asistenta si a rostit numele “si-n vecii vecilor”, in loc de a se
retrage asa cum cerea randuiala slujbei, parintele Serafim a ramas
tintuit pe loc, nemiscat, cu totul absent. Intelegand ca s-a petrecut
ceva neobisnuit, doi ierodiaconi l-au apucat de brat si l-au dus in
spatele iconostasului. Serafim a ramas nemiscat trei ore. Revenindu-si
i-a explicat duhovnicului: “M-a coplesit o lumina orbitoare,
asemanatoare unei raze de soare. Cand mi-am intors ochii catre aceasta
lumina nespus de frumoasa, l-am vazut pe Domnul nostru Iisus Hristos in
slava Sa, avand infatisarea unui fiu al omului, inconjurat de ostile
ceresti: ingeri, arhangheli, heruvimi si serafimi. Cat despre mine, am
primit o binecuvantare speciala”. Setea de Dumnezeu il indeamna insa sa
se retraga in pustie, pentru a fi singur cu rugaciunile lui. Cu
aprobarea staretului, pleaca intr-o padure apropiata, unde va trai ca
sihastru multi ani. Dar cu cat se adancea in inima padurii, cu atat
credinciosii veneau peste el. Nimic nu-i era de folos, nici macar gestul
de a acoperi cu ramuri de copac urmele cararii ce ducea la coliba sa.
Oamenii gasisera o viclenie mult mai puternica, ii puneau in fata pe
copii, care strigau: “Parinte Serafim, miluieste-ne!”. Auzind glas de
copil, parintele nu rezista si, iesind din maracinisurile dese ale
padurii, se arata oamenilor.
A
trait multi ani in padure, in nesfarsita Siberie, printre brazi grosi
de cativa metri si inalti precum catargele celor mai mari corabii. Cum
scrie carturarul bisericesc si biograful sau, prof. Serghei Nil, Sfantul
Il gasea pe Dumnezeu in simplitatea florilor, in animalele si in
pasaretul padurii, cu care stia sa discute in limba lor. Bland si
rabdator, imblanzea lupi si ursi, serpi si jivine, iepuri si vulpi,
toate adunate in jurul colibei, ca in vremurile cele adamice, dupa cum
dau marturie cei care l-au vizitat pe anahoret. “La miezul noptii”,
povesteste parintele Iosif, “vedeai la usa lui tot felul de ursi si alte
animale. Terminandu-si rugaciunile, nevoitorul iesea din chilie si
incepea sa le hraneasca.” Parintele Alexandru, un alt martor ocular, l-a
intrebat din curiozitate cum se poate ca acea bucata de paine uscata,
ce se afla mereu in traista parintelui Serafim, sa sature atata multime
de animale. Zambind, parintele i-a raspuns ca tot ce e de prêt e putin
si tot ce e putin e mult, moment in care s-a apropiat de el, ca o
confirmare, un urs imens care tinea in labe un fagure cu miere.
Parintele i-a multumit, dupa care a intins fagurele musafirului, asa cum
cere legea ospitalitatii taranesti. Ca Isaac Sirul, Sfantul Serafim
credea cu toata forta lui ca dragostea nu poate fi randuita si masurata.
“O inima adevarata se aprinde de dragoste pentru toata faptura, pentru
oameni, pentru pasari, pentru animale si chiar pentru demoni. Cu alte
cuvinte, pentru toate fapturile.” Ca orice sfant, nimic rau nu-l
atingea. Nici viperele care dadeau ocol casei, nici coltii
salbaticiunilor.
Mare
postitor, Sfantul Serafim se hranea doar cu paine uscata. Cu timpul, a
renuntat si la ea, cultivand in gradina din spatele chiliei sfecla si
cartofi pentru animale, iar pentru sine o iarba numita iarba-caprei. “O
culeg si o pun intr-o oala mica”, zice el zambind, “adaug putina apa si o
asez pe plita. Dintr-insa se face ciorbita buna. O usuc apoi si iarna
ma hranesc cu ea, iar fratii se intreaba ce bunatati mananc. Eu imi
bucur trupul cu iarba caprei, dar nu spun nimanui de mancarea mea.”
Intarit
de rugaciune si post, Sfantul Serafim a petrecut trei ani precum
stalpnicii de odinioara. Timp de o mie de zile s-a rugat in genunchi pe o
piatra de granit, iar cand, spre sfarsitul vietii, cineva a gasit
piatra si i-a adus-o, Sfantul a zis: “Simeon Stalpnicul a stat 47 de ani in picioare pe un stalp. In comparatie cu el, ce-am facut eu?”.
Nimeni nu va sti vreodata cum a trait el ani de zile in postul mancarii
si, mai ales, al tacerii. Isi taiase cu buna stiinta orice legatura cu
lumea. Cand i se intampla sa intalneasca pe cineva in padure, cadea in
genunchi, cu fata la pamant, si ramanea asa, in aceasta pozitie, pana
cand trecatorul se indeparta. O data pe saptamana, duminica, un calugar
ii aducea putina hrana. Atunci, parintele deschidea usa si, cu ochii
plecati, scotea o tava pe care pustnicul asezase o bucatica de paine sau
putina varza, pentru a-i arata calugarului ce sa aduca duminica
urmatoare.
Rabdarea
de care a dat dovada si puterea cutremuratoare a aspiratiei sale
nesfarsite catre Divin i-a facut pe unii din fratii sai sa afirme ca
fapta sa intrece puterile omenesti. El a atins acea stare de
indumnezeire pe care putini sihastri au dobandit-o in intreaga istorie a
Bisericii crestine. In timpul rugaciunii, concentrarea sa devenea atat
de intensa, incat ramanea timp indelungat nemiscat in fata icoanelor si
cartilor duhovnicesti, doar contempland extaziat slava lui Dumnezeu.
De
ce si in ce imprejurare a intrerupt Sfantul acest canon al tacerii,
asta nu vom afla niciodata. Trebuie sa fi avut porunca de Sus. Oamenii
aveau nevoie de cuvant si de intarire. Proorocirile lui trebuia sa
ajunga la urechile si sufletul celor incercati. Trebuia sa strabata
veacurile si sa anunte vremea cea din urma a indreptarii, a lacrimilor
si a mantuirii. Ostenit pe dinafara de post si rugaciune, parintele
arata la 50 de ani ca un batran garbovit. Nevrand sa se trufeasca, a
ascultat indemnul calugarului tanar, care ii aducea mancarea. Nu a vrut
sa-l lase fara raspuns. Sprijinindu-se in toiag, tarandu-si cu greu
picioarele bolnave de varice, parintele mergea in intampinarea unei
nevointe din cele mai impovaratoare – sa revina in lume si sa renunte la
linistea padurii, la aerul imbalsamat de rasina, la vietatile cele
marunte si cantatoare din salasul copacilor, in schimbul misiunii divine
de indrumare spirituala a oamenilor pe calea mantuirii. La 60 de ani,
Serafim e numit staret. Incarcat cu darurile sfinte ale marilor puteri
dumnezeiesti, numele sau se raspandeste cu repeziciune in intreaga Rusie
si astfel mii de pelerini incep sa-l viziteze, cautand sfatul intelept
al sfantului.
Puterea intelegerii sale patrundea pana in adancul inimii celor care-l
vizitau, care primeau raspunsul inainte de a-i marturisi nevointa. Toti
plecau cu o mare bucurie si usurare sufleteasca dupa intrevederea cu
Sfantul Serafim, care marturisea cu umilinta: “Cand vine cineva la mine,
vine ca la un slujitor al lui Dumnezeu. Ce-mi porunceste Domnul ca unui
rob al Sau, aceea eu ii transmit celui care doreste sa se foloseasca.
Lucrez cum vrea El. N-am vointa proprie”.
Pe
multi, sfantul ii vindeca prin puterile sale spirituale, asa cum
istoriseste principesa Sahaeva despre fiul ei grav bolnav. Parintele
Serafim, inainte de a incepe sa se roage pentru sanatatea lui, i-a spus:
“Tu, bucuria mea, roaga-te si ma voi ruga si eu pentru tine, insa stai
asa, fara sa te intorci si sa te uiti in alta parte”. Bolnavul a stat
asa mult timp, dar dupa o bucata de vreme n-a mai putut rabda si s-a
uitat sa vada ce face parintele. Uitandu-se, l-a vazut pe Parintele
Serafim stand in vazduh, rugandu-se si, speriindu-se de neobisnuita
vedere, a strigat. Dupa ce si-a terminat rugaciunea, Parintele Serafim
s-a apropiat de copil si i-a spus: “Iata, acum tu vei spune tuturor ca
Parintele Serafim se roaga in vazduh. Domnul te va milui, dar tu sa nu
spui despre aceasta nimanui, pana in ziua mortii mele”.
Parintele
Serafim cunostea ceasul mortii sale si se pregatea pentru marea
trecere. “Viata mea se scurteaza. Trupul meu este mort in toate, dar
duhul meu e ca si cum s-ar fi nascut ieri”, spunea el. Inca o data,
sfantul se va invrednici de vizita Fecioare Maria , care a fost o
prevestire a fericitului sau sfarsit: “In curand, alesule al Meu, vei fi
cu noi”. Bucuros peste fire ca i s-a ridicat ascultarea, si-a parasit
inchisoarea benevola a chiliei si a plecat in padure, raiul si viata
lui. Intr-o dimineata, in jurul orei sase, Parintele Serafim a fost
gasit in chilia sa in genunchi, in fata icoanei Maicii Domnului, cu
capul descoperit si cu Evanghelia,
pe care obisnuia s-o citeasca, in fata lui. Isi avea mainile
incrucisate pe piept, iar fata lui era linistita si senina. Dormea?
Incetisor, fratii au vrut sa-l trezeasca. Dar ochii lui nu s-au mai
deschis. In genunchi, in fata Imparatesei sale din ceruri, adormise
pentru totdeauna.
Parintele Serafim a cerut sa i se puna pe piatra de mormant urmatoarea inscriptie: “Dupa
ce nu voi mai fi printre cei vii, veniti la mormantul meu: cu cat mai
des, cu atat mai bine. Orice ati avea pe
suflet, orice vi s-ar intampla,veniti la mine ca si cand as fi viu si, ingenunchind pe pamant, varsati-va tot amarul pe mormantul meu. Spuneti-mi totul si va voi asculta. Asa cum imi vorbeati in viata, la fel sa o faceti si acum. Pentru ca eu traiesc si pururea voi fi”
ACATISTUL SFANTULUI SERAFIM DE SAROV..
suflet, orice vi s-ar intampla,veniti la mine ca si cand as fi viu si, ingenunchind pe pamant, varsati-va tot amarul pe mormantul meu. Spuneti-mi totul si va voi asculta. Asa cum imi vorbeati in viata, la fel sa o faceti si acum. Pentru ca eu traiesc si pururea voi fi”
ACATISTUL SFANTULUI SERAFIM DE SAROV..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
va rog sa lasati impresiile voastre in scris dupa cele citite pe acest blog..va multumesc