Cuviosul Părinte Paisie Aghioritul: DESPRE DUHOVNIC
DESPRE DUHOVNIC
“Astăzi oamenii sunt obosiţi, ameţiţi şi
întunecaţi de păcat şi de egoism. De aceea este trebuinţă mai mult decât în
orice altă vreme de duhovnici buni şi experimentaţi, care să se apropie de
oameni în mod simplu şi cu dragoste adevărată şi să-i povăţuiască cu
discernământ, ca să se liniştească. Fără duhovnici buni bisericile se golesc şi
se umplu psihiatriile, închisorile şi spitalele. Oamenii trebuie să
conştientizeze că se chinuiesc pentru că sunt departe de Dumnezeu, să se
pocăiască şi să-şi spovedească cu smerenie păcatele lor.
Lucrarea duhovnicului este o lucrare de
tămăduire lăuntrică.
Nu există vreun medic mai presus de un duhovnic
experimentat, care insuflă încredere prin sfinţenia sa, care îndepărtează de la
făpturile cele sensibile ale lui Dumnezeu gândurile ce li se aduc de aghiuţă(diavol) şi
care vindecă suflete şi trupuri fără medicamente, doar cu harul lui
Dumnezeu.
Atunci când duhovnicul are iluminare
dumnezeiască, are Duhul lui Dumnezeu, înţelege şi distinge stări şi poate da
direcţii corecte sufletelor. Este bine ca el să nu aibă multe preocupări, pentru
ca să poată acorda fiecărui suflet timpul necesar şi să-şi poată face treaba lui
în chip corect.
Altfel păţeşte ceea ce păţeşte un chirurg bun care, atunci când
face prea multe operaţii în fiecare zi, se oboseşte şi este firesc să nu poată
da cât ar trebui. De aceea nu trebuie să se amestece în toate problemele
familiale, ci să se limiteze de fiecare dată la ceea ce este în legătură în mod
concret cu sufletul, aşa încât să aibă timpul necesar să-1 ajute eficient.
Dar
nici cel ce se spovedeşte nu trebuie să-l încarce pe duhovnic cu subiecte
despre care poate întreba pe alţii mai competenţi, adică să-1 întrebe care casă
anume s-o închirieze sau la ce meditaţii să-şi trimită copilul
etc.
La spovedanie este judecat de Dumnezeu şi
cel ce se spovedeşte şi duhovnicul, unul pentru cele pe care le spovedeşte, iar
celălalt pentru cele pe care le hotărăşte. Mult ajută libertatea duhovnicească
la povă- ţuirea sufletului.
Adică duhovnicul să nu urmeze o linie ce o propun
unii, ci să vadă ce spun Sfinţii Părinţi şi să acţioneze cu discernământ,
potrivit cu omul, cu căderea şi cu pocăinţa. Văd însă de multe ori că nu există
sinceritate. Unii care au responsabilitate pentru suflete nu stau să spună un
cuvânt unuia care, de pildă, este încurcat cu vrăjitori, cu înşelaţi etc., ca
să-i creeze probleme de conştiinţă, să ia poziţie, ca să nu aibă necazuri cu
aceia. Adică, pentru ca unii duhovnici să nu se strice cu unul şi cu altul şi ca
să spună toţi cuvinte bune despre ei, îl lasă pe om să se distrugă, iar pe
diavol să se bucure.
Discernământul şi experienţa
duhovnicului
- Părinte, în epoca noastră, cu atâta
păcat ce există în lume, poziţia duhovnicului nu este uneori
dificilă?
- Da, este dificilă.
De aceea la început
este bine ca duhovnicul să încerce să îndrepte păcatele cele foarte mari, ca
astfel să se cureţe zgura cea groasă a păcatului de pe făpturile lui Dumnezeu
şi să devină mai pre- dispuşi spre îndreptare. Să se poarte cu îngăduinţă, dar
în acelaşi timp să-1 povăţuiască pe om în aşa fel, încât să-şi dea seama de
greşalele sale şi să ceară iertare de la Dumnezeu. Este absolut necesar să-i
accentueze celui ce se spovedeşte că este trebuinţă de pocăinţă, de schimbare a
vieţii, ca să primească milă de la Dumnezeu.
De asemenea ajută mult să le
vorbească oamenilor cu dragoste despre marea dragoste a lui Dumnezeu, astfel
încât ei înşişi să-şi aprindă mărimea de suflet, să-şi simtă greşalele lor şi
să-şi schimbe obişnuinţele.
Un duhovnic tânăr, până ce va dobândi
experienţă, este mai bine să ajute în cazurile mai uşoare. Se poate, de pildă,
ca un suflet dificil să-i întârzie sporirea lui duhovnicească prin sabotajele ce
i le va face şi să-i mănânce tot timpul. Dacă nu ia aminte, datorită bunei lui
intenţii va da importanţă totdeauna scenelor ce i le va face un astfel de
suflet, îşi va cheltui fără scop puterile sale şi se va chinui.
Atunci când va
dobândi experienţă, va şti când trebuie să dea importanţă şi când să se poarte
cu indiferenţă. Iată, eu arunc o privire peste scrisorile ce mi le trimit şi,
dacă este ceva serios, acelui caz îi dau atenţie. De multe ori este şi lucrarea
ispititorului.
Unul îţi spune: Două minute, vreau să-ţi spun ceva aici la
poartă”, şi te ţine o oră.
Să fii transpirat, să te lovească curentul, să
tremuri, iar el să-ţi spună istorii, ca şi cum nu sar fi întâmplat nimic. Ei,
aceasta este de la Dumnezeu? După aceea te îmbolnăveşti, nu poţi face
rugăciunea nici pentru lume nici pentru tine, şi nu eşti bun de nimic zile
întregi.
Vine după aceea omul, sărmanul, care are adevărată nevoie şi nu-1 poţi
ajuta.
Pe cei care au o oarecare problemă
serioasă nu ajunge numai să-i asculţi şi să vezi că au o durere şi să le spui:
“Ia o aspirină”. “Numai un minut te reţin, spun unii, pentru că pleacă
autobuzul”, şi îţi spun o problemă serioasă. Ca şi cum cineva, având cancer,
spune medicului: “Fă-mi o operaţie, pentru că peste puţin pleacă avionul!”.
Orice boală are nevoie de timpul necesar ca să vezi de unde porneşte, ce
simptome are etc. într-o problemă serioasă nu poţi da soluţii provizorii... în
timpul unei litanii care se face în Sfântul Munte în Săptămâna Luminată, s-a
apropiat de mine un frate începător exact când am început urcuşul, voind să-i
vorbesc despre rugăciunea minţii. De atâtea ori a venit la Colibă şi niciodată
nu a întrebat despre subiectul acesta, iar acolo, în timpul urcuşului, a avut
inspiraţia să întrebe despre un subiect atât de fin! Un subiect fin şi serios nu
se discută în picioare şi nici urcând…
Duhovnicul rânduieşte cât de des se împărtăşeşte
credinciosul
- Părinte, Apostolul Pavel
scrie: “Cel ce
mănâncă şi bea cu
nevrednicie, judecată luişi
mănâncă şi
bea”.
Când se împărtăşeşte cineva cu
nevrednicie”?
- în general trebuie să ne apropiem la
Sfânta împărtăşanie având conştiinţa nevredniciei noastre. Hristos cere de la
noi zdrobire şi smerenie. Atunci când există ceva care ne deranjează conştiinţa,
trebuie s-o aranjăm. Dacă, de pildă, ne-am certat cu cineva, trebuie să ne
împăcăm cu el şi după aceea să ne împărtăşim.
- Părinte, unii şovăie să se
împărtăşească, deşi au binecuvântare de la duhovnicul lor.
- Nu rânduieşte nimeni singur dacă se
va împărtăşi sau nu. Dacă hotărăşte singur să se împărtăşească sau nu, diavolul
va exploata aceasta şi-i va da de lucru. De multe ori credem că suntem vrednici,
dar nu suntem; iar alteori, potrivit cu legea, într-adevăr, nu suntem, dar
potrivit cu duhul Sfinţilor Părinţi este necesară transfuzia dumnezeiască pentru
spitalizare şi mângâiere dumnezeiască, pentru că din multa zdrobire a pocăinţei
se poate să vină diavolul din dreapta şi să ne arunce în
deznădejde.
- Părinte, cât de des adică trebuie să
se împărtăşească cineva?
Cât de des trebuie să se împărtăşească şi
cât trebuie să postească cineva înainte de Sfânta împărtăşanie, acestea nu
intră într-un şablon. Duhovnicul va rândui cu discernământ cât de des se va
împărtăşi şi cât va posti, potrivit cu puterea ce o are. în paralel îl va
povăţui şi la postul duhovnicesc, la abţinerea de la patimi, potrivit cu
sensibilitatea lui duhovnicească, adică potrivit cu cât îşi simte greşala sa şi
având în vedere răul ce îl poate face vrăjmaşul luptând cu un suflet sensibil,
ca să nu-1 aducă la deznădejde.
De pildă, în căderi trupeşti, pentru care se dă
canon de patruzeci de zile depărtare de Sfânta împărtăşanie, se poate ca
diavolul să arunce iarăşi sufletul în păcat după 35 de zile, şi dacă se mai dă
un canon de 40 de zile, diavolul va pune sufletul acela pe fugă şi astfel
ameţeşte şi deznădăjduieşte. în aceste cazuri, după primul canon, duhovnicul
poate spune: “Ascultă fiule, păzeşte-te o săptămână şi apoi împărtăşeşte-te”, şi
după aceea să se împărtăşească mereu la fiecare Sfântă Liturghie, ca sufletul să
se poată întrema şi diavolul să se depărteze. Unul care trăieşte o viată
duhovnicească va veni cu luare aminte la Taină atunci când simte Sfânta
împartăşanie ca pe o necesitate, iar nu din obişnuinţă, dar şi
aceasta să se facă cu binecuvântarea duhovnicului lui.
Folosirea
epitimiilor
- Părinte, respectarea cu acrivie a
poruncilor ne ajută să avem simţirea lui Dumnezeu?
- A căror porunci? Ale legii mozaice?
- Nu, ale Evangheliei!
Respectarea poruncilor ajută, dar
respectarea lor corectă, deoarece se poate ca cineva să respecte poruncile, dar
în mod greşit.
In viaţa duhovnicească este necesară dreptatea dumnezeiască şi nu
aplicarea seacă a legii. îi vedem şi pe Sfinţii Părinţi cu cât discernământ
spuneau să se aplice sfintele canoane! Marele Vasile, cel mai sever Părinte al
Bisericii, care a scris cele mai aspre canoane, citează un canon ce este valabil
pentru un păcat, dar după aceea el însuşi adaugă: “nu cerceta timpul, ci felul
pocăinţei”.
Adică, dacă doi oameni fac acelaşi păcat, duhovnicul,
potrivit cu pocăinţa fiecăruia, unuia îi poate da canon să nu se împărtăşească
doi ani, iar celuilalt două luni. Se poate face chiar şi atâta
diferenţă.
- Părinte, epitimia ajută ca să se taie
o patimă?
- Trebuie să-şi dea seama că epitimia îl
va ajuta. Altfel, ce să spui? Dacă încerci să îndrepţi un om cu bâta, nu faci
nimic. Ţie, care ai voit să-1 îndrepţi cu sila, Hristos îţi va spune în Ziua
Judecăţii: “Ai fost Diocleţian!”; iar aceluia: “Tot ce ai făcut, ai făcut de
silă”. Nu îl vom strânge de gât pe celălalt ca să-1 trimitem în rai, ci îl vom
ajuta astfel ca singur să ceară şi să facă o nevoinţă. Să ajungă să se bucure că
trăieşte şi să se bucure că moare.
Epitimiile sunt la discernământul
duhovnicului.
- Pentru cei ce păcătuiesc cu răceală
duhovnicul trebuie să fie aspru, fără să cedeze. Pe cel care este biruit, dar
se pocăieşte, se smereşte, cere iertare cu strângere de inimă, îl va ajuta cu
discernământ să se apropie iarăşi de Dumnezeu.
Tot astfel au făcut şi atâţia
sfinţi. Sfântul Arsenie Capadocianul, de pildă, ca duhovnic, de obicei nu dădea
canoane oamenilor, încerca să-i aducă întru simţire, ca ei singuri, din mărimea
de suflet, să ceară să facă nevoinţă, milostenii sau alt fel de faptă bună. Când
vedea vreun copil îndrăcit sau paralizat şi îşi dădea seama că părinţii lui erau
pricina pentru care se chinuia sărmanul, îl vindeca mai întâi pe copil şi apoi
dădea canon părinţilor, ca să ia aminte în continuare.
Unii spun: “A, cutare duhovnic este
foarte canonist. Foarte aspru! Este inteligent, are memorie bună, ştie
Pidalionul pe de rost”.
Dar un duhovnic care aplică după literă
canoanele cuprinse în Pidalion poate face rău Bisericii. Nu ajută faptul ca
duhovnicul să ia Pidalionul şi să înceapă: “Ce păcat ai făcut tu? Acesta. Ce
scrie aici despre cazul acesta? Atâţia ani depărtare de la Sfânta împărtăşanie.
Tu ce ai făcut? Asta. Ce scrie aici? Canonul acesta!”.
- Aşadar, Părinte, trebuie să se aibă
în vedere multe lucruri.
- Da, mai ales în vremea de astăzi nu
ajută să aplice cineva toată legea Bisericii cu o asprime fără discernământ, ci
trebuie să cultive mărimea de suflet în oameni. Să facă mai întâi treabă bună în
el însuşi ca să poată ajuta sufletele, căci altfel va sparge
capetele.
Pidalionul se numeşte
pidalion pentru că îndrumă pe om spre mântuire, când într-un mod,
când în altul, precum face corăbierul, mişcând cârma când la dreapta, când la
stânga, ca să scoată corabia la liman. Dacă o va tine drept, fără să o mişte
după cum este de trebuinţă, va izbi corabia de stânci, o va scufunda şi oamenii
se vor îneca. Dacă duhovnicul foloseşte canoanele ca… bombardament, şi nu cu
discernământ, potrivit cu omul, cu pocăinţa ce o are acela etc., în loc să
vindece suflete, le va omorî.
Rugăciunea de iertare
Unii duhovnici au următorul tipic: când
cel ce se spovedeşte nu se poate împărtăşi, nu-i citesc rugăciunea de iertare.
Există şi alţii care spun: “Este regula noastră să nu citim întotdeauna
rugăciunea de iertare”. Dar aceasta seamănă a fi protestantism… A venit la
Colibă un tânăr care avea câteva căderi. S-a dus, s-a spovedit, dar duhovnicul
lui nu i-a citit rugăciunea de iertare. Sărmanul a fost cuprins apoi de
deznădejde. “Ca să nu-mi citească duhovnicul rugăciunea de iertare, înseamnă că
nu mă iartă nici Dumnezeu”, s-a gândit şi intenţiona să se sinucidă. “Să te duci
la duhovnicul tău, îi spun, şi să-ţi citească rugăciunea de iertare. Şi dacă nu
ţi-o va citi acela, să te duci la alt duhovnic”.
Fără rugăciunea de iertare omul va avea
mereu căderi, pentru că diavolul nu-şi pierde drepturile. Cum să se lupte omul,
dacă diavolul mai are încă drepturi în el? Nu este eliberat, ci primeşte încă
înrâuriri diavoleşti. în timp ce prin rugăciunea de iertare se taie aceste
înrâuriri, terenul se recuperează şi astfel sărmanul este ajutat şi se poate
lupta, se poate nevoi, ca să se elibereze de patimi.”
extras din
vol. NEVOINTA DUHOVNICEASCA,
Cuviosul Parinte Paisie Aghioritul,
Cuviosul Parinte Paisie Aghioritul,
Doamne ajuta...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
va rog sa lasati impresiile voastre in scris dupa cele citite pe acest blog..va multumesc