Arhimandrit Ioil Konstantaros:
Lectura
apostolică din
Duminica de după Botezul Domnului
(Efeseni 4: 7-13)
Fraţii mei, lectura apostolică pe care o vom auzi
duminică în sfintele noastre biserici, este plină de importante şi înalte
înţelesuri. De aceea, este nevoie să privim această lectură şi într-o scurtă
traducere şi apoi să ne oprim asupra a două puncte foarte importante, pe care le
subliniază Apostolul neamurilor:
Iar fiecăruia
dintre noi, i s-a dat harul după măsura darului lui Hristos. Pentru aceea zice:
„Suindu-se la înălţime, a robit robime şi a
dat daruri oamenilor”. Iar aceea că: „S-a suit”
– ce înseamnă decât că S-a pogorât în părţile cele mai de jos ale pământului?
Cel ce S-a pogorât, Acela este care S-a suit mai presus de toate cerurile, ca pe
toate să le umple. Şi i-a dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii
evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători, spre desăvârşirea sfinţilor, la
lucrul slujirii, la zidirea Trupului lui Hristos, până vom ajunge toţi la
unitatea credinţei şi a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului
desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui
Hristos.
a) Din atâtea înţelesuri revelatoare, să luăm
aminte pentru început la acela pe care-l subliniază apostolul iniţial, că s-au
împărţit diferite harisme duhovniceşti „după măsura darului lui Hristos”. Şi
subliniază că s-au oferit „fiecăruia”. Adică fiecărui credincios. Nu există credincios care să nu fi primit măcar o harismă. Şi
aceste harisme Domnul le-a împărţit potrivit Înţelepciunii şi Dreptăţii Lui, în
asemenea mod, încât fiecărui om să i se potrivească harismele, analog cu puterea
şi rezistenţa lui.
Aceasta înseamnă, pe
de-o parte, că absolut nimeni nu are dreptul să se laude în mod egoist cu
harismele sale, deoarece toate sunt daruri ale lui Dumnezeu, iar, pe de altă
parte, nu trebuie niciodată să-i invidieze pe aceia care au primit harisme mai
multe sau mai înalte.
Toate, dar toate, sunt darurile Domnului pe care în
Atotînţelepciunea Sa a considerat că trebuia să le dăruiască.
Acum, care sunt aceste harisme şi daruri ale
lui Dumnezeu? Deja apostolul le-a prezentat tuturor credincioşilor.
Unul, de pildă, poate să dispună de credinţă, iar altul să formuleze şi să
exprime cu acrivie dogmatică această „credinţă predată sfinţilor o dată” (Iuda
3). Unul poate că a primit harisma rugăciunii şi desigur a rugăciunii inimii.
Altuia poate că i s-a dat rara harismă misionară şi râvna de a răspândi cuvântul
lui Dumnezeu la alte popoare, care nu L-au cunoscut încă pe Hristos. De
asemenea, la altul poate că există harisma administrativă, de care atâta nevoie
are Biserica noastră Luptătoare, iar altul poate că drept-învaţă Cuvântul
Adevărului, fără a se teme de ameninţările mai marilor săi, şi aceasta, deoarece
propovăduieşte Adevărul exact (cu acrivie) şi nu are a se teme de nimic, încât
să i se găsească ceva şi pentru asta să fie „legat”. Şi, în general, există atât
de multe harisme, încât ar fi necesar foarte mult spaţiu numai pentru a le
enumera cineva.
b) După această constatare atât de importantă ajungem la al doilea
punct principal. Care este scopul pentru care
Dumnezeu ne dăruieşte aceste importante harisme? La
această întrebare răspunde din închisoare
marele Apostol şi ne subliniază: „12. spre desăvârşirea sfinţilor, la lucrul slujirii, la
zidirea Trupului lui Hristos, 13. până vom ajunge toţi la unitatea credinţei şi
a cunoaşterii Fiului lui Dumnezeu, la starea
bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos”.
Aşadar, scopul
harismelor noastre este în mod deosebit vrednic de luare aminte. El este pentru a le folosi în înaintarea noastră duhovnicească
şi la „desăvârşirea” noastră. Fireşte, nu numai a noastră, ci şi
pentru folosul şi zidirea celorlalţi fraţi ai noştri. Adică fiecare din noi
trebuie să valorifice talanţii şi harismele lui. Să le cultive pe cât mai mult
posibil, pentru că în ultimă instanţă, acest dar al harurilor este cel care ne
duce la ceea ce numim „după asemănare” şi ne deschide drumul către Biserica
Triumfătoare, „împreună cu toţi sfinţii”.
Într-adevăr, cât ar putea să ajute la „zidirea Trupului
lui Hristos” cel care dispune de harisma de a învăţa-drept şi de a mărturisi
astăzi, când toate arată că râvna pentru tradiţiile strămoşeşti se veştejeşte?
Cât ar fi de întăriţi simpli credincioşi ai Bisericii noastre, când cei
care sunt puşi să păzească Termopilele cel duhovnicesc s-ar ridica împreună
împotriva„barbariilor” blestematului ecumenism şi a cancerigenului sincretism
religios? Şi cât de mult ar
ajuta apoi atâtea suflete, în multe altele nobile, însă aflate în înşelare şi
erezie, suflete care însetează de adevăr, ca să afle harul lui Dumnezeu, care se
află doar în Biserica noastră Ortodoxă? Şi, fireşte, în aceste condiţii putem să
vorbim în continuare şi despre actele de binefacere şi de iubire, care sunt atât
de necesare societăţii noastre, însă fapte care trebuie să fie întemeiate nu
doar pe un simplu sentimentalism sau pe orice tip de umanism, ci pe unicul
Adevăr pe care îl deţine, îl păstrează şi îl propovăduieşte Biserica noastră.
Însă un singur lucru este sigur: În fiecare epocă, însuşi Conducătorul nostru, Domnul Iisus Hristos,
arată aceste diamante ale harului – adică pe sfinţii, care drept-învaţă cu orice
preţ şi consecinţă – şi continuă să călăuzească Trupul Bisericii la adevărata
unitate a Sfinţeniei, departe
de variatele „folcloruri religioase”, care pe toţi cei neştiutori îi lasă să
persiste în înşelare, iar tuturor celor care cunosc teologia şi cunosc şi
persoane şi lucruri, şi fapte, le creează o mare amărăciune, dar şi o dreaptă
indignare.
Fraţii mei,
este vrednic de multă cinste şi răsplată creştinul care prin darurile harului
aduce ca roadă virtutea spre slava sa, dar în acelaşi timp se interesează şi de
desăvârşirea şi creşterea credincioşilor. Dimpotrivă, e vrednic de
pedeapsă, iar dacă nu există pocăinţă o va primi numaidecât, cel care, deşi are
harisme „spre zidire”, fie le lasă necultivate, sau – mai rău – le foloseşte
spre scandalizarea credincioşilor şi spre necăjirea Bisericii noastre
Luptătoare.
Fie ca acest dar al
Domnului nostru Iisus Hristos să ne desăvârşească, să ne încălzească şi să ne
zidească, aşa încât viaţa noastră de fiecare zi să ne arate nu căldicei, ci mai
degrabă creştini-ortodocşi râvnitori. Amin.
sursa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
va rog sa lasati impresiile voastre in scris dupa cele citite pe acest blog..va multumesc