Complexele unora dintre preoţii de
mir
Suntem tentaţi adeseori să
apreciem pe cei de lângă noi după capriciile în care am fost crescuţi, după
măsura duhovnicească la care ne aflăm. Astfel, cei ce trăiesc lumeşte, neavând
ca îndreptar al minţii şi faptelor lor pe Hristos, Evanghelia şi Biserica,
rareori te înţeleg şi mai rar sunt de acord cu faptele tale, simţindu-se
incomod când le stai în preajmă. Şi nu sunt puţini.
Alţii mai "rigorişti", ştiutori de
citate şi definiţii, posedaţi şi răpuşi de neînduplecatul duh al normelor şi
formulelor, dând sentinţe ce te aruncă în deznădejde, sugerează că cine nu e
instruit, învăţat, cult cu greu se va mântui. Nici aceştia nu sunt puţini!
Când repudiatele virtuţi (cândva fireşti, astăzi
rar întâlnite) ale respectivului preot sunt însoţite de trăirea în sărăcie,
înfrânare, asprime, adăugând şi neabsolvirea studiilor superioare ("păcat
capital"), atunci omul lui Dumnezeu e "depăşit", iremediabil
"ratat" în ochii "doctoranzilor". Astfel de sentinţe
nutresc îndeobşte unii preoţi de mir (şi nu numai) faţă de monahi şi de preoţii
monahi socotiţi paraziţi ai societăţii, analfabeţi şi inculţi, arborând faţă de
aceştia o mină sobră şi distantă, eventual "înţelegându-i" cu
superioară îngăduinţă. În opinia acestor confraţi mănăstirile sunt asociate cu
oarece cătune preistorice, iar călugării confundaţi cu vreo specie de inguşi
trăitori în rezervaţii.
Faptul că mulţi dintre monahi duc un trai auster,
se poartă modest îmbrăcaţi, lipsiţi de rafinamente
"cultural-artistice", vorbesc nepretenţios, adoptând uneori atitudini
naive trădează mai degrabă dreaptă socoteală, delicateţe şi mărime de suflet,
nicidecum blazare, ignoranţă, mitocănie, cum vor să se înţeleagă
"subţirii" înnoitori.
Mândria lumească şi mireneasca deşteptăciune este
înaintea Mântuitorului Hristos – dispreţuit de emancipaţii gnostici, cândva
numiţi "cărturari", acum "teologi" –, orgolioasa venerare a
deducţiilor, silogismelor şi ideilor tributare cunoaşterii intelectuale,
simptome ale gnozei "încreştinate" de clerici deopotrivă cu scolastica
atât de fecundă în facultăţile teologice, al fel ca şi în biserici.
Iscodirea umanistă, omeneasca mintoşenie
antihristică numită capacitate, ştiinţă, cunoaştere, cultură etc. într-un
cuvânt, emancipare, luând în Biserică locul smereniei şi pocăinţei statornicite
de sfinţi atât turmei, cât şi păstorilor (deci inclusiv clericilor şi
teologilor), a devenit astăzi piatră de poticnire pentru
"intelighenţia" ortodoxă (?!) prinsă în capcana părerii de sine cu
ajutorul "marilor idei" slobozite în minţile tuturor de duhul trufiei
şi al slavei deşarte.
Dobândirea pe cale intelectuală a cunoştinţelor
teoretice despre cele ce, fiind lucrări duhovniceşti, cer a fi cunoscute pe
cale duhovnicească, adică prin făptuire, naşte între clericii
"emancipaţi" înşelarea potrivit căreia vieţuirea duhovnicească (în
duh, asemenea "duhurilor", îngerilor) ar fi un privilegiu al celor
preocupaţi de studiu şi intelectuala cunoaştere, a titraţilor, licenţiaţilor şi
împătimiţilor de cultură. Dacă ar fi fost cu putinţă mântuirea şi înduhovnicirea
prin cultură, mintea omenească ar fi fost proclamată infailibilă încă din rai,
Adam s-ar fi împotrivit cu puterea propriei capacităţi cerebrale ispitirii
şarpelui, iar întruparea Mântuitorului Hristos pentru neamul omenesc n-ar mai
fi fost necesară. Dacă, încă din primele veacuri creştine, cultura ar fi fost
calea către cer, pustnicii s-ar fi nevoit în universităţi, pustiurile ar fi
fost transformate în academii, iar mucenicii s-ar fi jertfit
"intelectual", murind teoretic, iar nu prin muceniceasca chinuire a
simţurilor trupului.
Datorită înşelătoarei "culturi
duhovniceşti", proestoşii, deveniţi sclavi ai trândăviei duhovniceşti
pricinuitoare de nepricepere duhovnicească, se refugiază în ortodoxia
universitară a duhovniciei teoretice prin intermediul facultăţilor teologice.
"Compensând" lipsa ortodoxiei lăuntrice
a viitorului preot, ortodoxia instituţional-administrativă oferă tânărului
student nu doar iluzia de a se fi izbăvit de trauma sterpiciunii duhovniceşti
înrădăcinată în suflet, ci chiar şansa de a se "angaja" şi
"munci" în ortodoxie ca funcţionar, respectiv "salariat" al
vieţuirii duhovniceşti (îngereşti). Aşadar slujitorul altarului cel întocmai cu
îngerii slujeşte lui Hristos Cel Prigonit pentru că e plătit, înduhovnicind
sufletele cu cunoştinţe teoretice pe care le ştie fiindcă le-a învăţat.
Un astfel de cleric, complexat de sindromul
instruirii, va iubi tot ce ţine de învăţare, de prolifica învăţătură a minţii
căzute a umanităţii. Se va simţi atras de multele ştiinţe, descoperiri,
cercetări, studii, reguli de politeţe, maniere, fast, eleganţă, rafinament,
diplomaţie, galanterie etc; mode, tradiţii, obiceiuri, datini, ceremonii,
marile înfăptuiri ale omenirii din toate timpurile înmănuncheate în ceea ce
numim "cultură".
Impresionat de felurimea titlurilor şi premiilor
(printre care se numără şi licenţa în teologie), adevărate dovezi de
recunoştinţă oferite truditorilor minţii hipnotizaţi de marile idei, tânărul preot-mercenar
al ortodoxiei publice nu se va lăsa ispitit de vieţuirea proscrisului Hristos,
nici nu va ezita să-şi dispreţuiască confratele, care, conştient şi voluntar
ori din obişnuinţa firii, nu iubeşte nimic din "frumuseţile" culturii
şi odihna traiului înstărit – fapte pentru care va fi socotit nătărău,
învechit, om de nimic.
Biruit de ceea ce într-un cuvânt numim complexele
deşteptăciunii, cărturarul preot, nutrind "fireşti" reţineri faţă de
tagma monahală, este prezent totdeauna acolo unde este lăudată
"mintea": la festivaluri, cenacluri, simpozioane, întâlniri literare,
expoziţii de artă etc., însă rar ori deloc la uşile marilor duhovnici trăitori
în mănăstiri.
Optând pentru titlul pretenţios de
"personalitate culturală" şi om al "cetăţii" neştiutele
virtuţi monahale ale pribegilor de prin munţi şi păduri nu-i răscolesc firea
spre a rupe cât de puţin din tihna de popă chivernisit dator să-şi agonisească
ceva din sfânta nelinişte a celui neîmpăcat cu cele lumeşti – virtute atât de
rară între cucernicii preoţi ucenici şi urmaşi ai Celui ce nu avea «unde să-şi
plece capul».
Este bine să se ştie că mulţi monahi, deşi la
prima vedere par "depăşiţi" de evenimente, "întârziaţi" ori
"săraci cu duhul" având o înfăţişare deseori "ştearsă",
"comună" în "simplitatea" lor ascund virtuţi ce scapă
trufiei "cărturarilor", virtuţi care dacă ar fi etalate spre cinstire
ar complexa cu siguranţă pe "înalţii cugetători". Monahul se sileşte
să fie neîncetat şi fără a-şi pretinde pentru aceasta merite deosebite, gazdă
generoasă tuturor pelerinilor (inclusiv celor care îi privesc infatuat, cam
"de sus" pe monahi adresându-li-se deseori ca unor slugi de casă
prea-îndatorate înalţilor oaspeţi) în orice oră de zi şi de noapte,
neplângându-se şi nereproşând acestora "îndrăznelile necreştineşti şi de
departe antimonahale de care mulţi dintre ei adesea sunt vinovaţi (ţinută,
gălăgie, pretenţii de confort, strigăte, alergări, muzică în incinta
mănăstirii, alarme, claxonări declanşate în vremea când monahii se roagă ori se
odihnesc în "liniştea" schitului, îndrăciţi şi bolnavi mintal ce
tulbură liniştea obştii, fumători şi beţivi ce nu-şi întrerup nici în aceste
locuri urâtele patimi etc.). Monahul îşi ia asupră-şi crucea răbdării unor
astfel de "oameni", deşi la fel ca "domnii intelectuali" şi
preoţii cu obraji catifelaţi posedă la rându-i dovada absolvirii unor studii
superioare, "slăvita" diplomă atât de des şi penibil invocată
orişiunde, lăsând în urmă poate o carieră profesională şi o situaţie prosperă
nu chiar de lepădat şi acceptându-şi împăcat umila şi neînsemnata treaptă de
"rândaş" nebăgat în seamă. Iată dar suficiente motive pentru ca
monahului să i se dea cinstea ce i se cuvine, chiar dacă el nu-şi revendică
acest drept, încredinţat fiind de deşertăciunea aprecierilor omeneşti (atât de
"zgârcite" faţă de el şi iluzorii totodată) şi de dobândirea
bărbăţiei sufleteşti totodată pricinuită de atitudinea unora dintre fraţii lor
liturghisitori cu suflete mici şi cugete înalte.
Ieroschimonah HRISTOSTOM
Doamne ajuta...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
va rog sa lasati impresiile voastre in scris dupa cele citite pe acest blog..va multumesc